Ana içeriğe atla

Sezai Karakoç

Sosyal medyada arkadaşlarımın çoğu İslamcı veya muhafazakâr milliyetçi olduğu için dünden beri Sezai Karakoç'la ilgili paylaşımları görüyorum. Karakoç'un vefat yıl dönümü olduğu için. Bir kuşak için Sezai Karakoç demek anti-emperyalist ve Ümmetçi bir anlayış demekti. Özelikle Karakoç abi, Anadolu ve İslâm merkezli bir düşünüş sahibi olarak tasavvuf ve hususen Yunus Emre'yi merkeze alan mistik ve siyasal yönelime sahipti. Her ne kadar günümüz de Yunus sanki sadece bir dervişmiş gibi bir imaj çizilse de Moğol saldırılarından sonra dağılan Anadolu'nun birliğinin inşasında ki en önemli isimdir. (Yau aklıma geldi keşke bunu yazsam. Siyasi bir figür olarak Yunus diye) Yani en nihayetinde Sezai abiyi analiz edersek ona göre Anadolu dağılmıştır ve onu bir araya getirmek gerekiyordu. Ümmetin geleceği için bir prototibi olarak Anadolu birleşmelidir ki diğer İslâm coğrafyasında birleşme olsun. Her ne kadar post-modern dönemde içi boşalmış ve kendi gerçekliğini yitirmiş bir İslam'dan bahsediyorsak da o buna sıkı sıkıya bağlı biri olarak yaşadı. Yau insan 60-70'nden sonra zaten nasıl değişsin. Kendisi istese de kültürel, siyasal, psikolojik binlerce etkiyle bunu ifade edemez ki.
Rahmetli Sezai abi benim içinse lisede aşık olduğum bir abla için 6-7 yıl boyunca mona roza ve bitene daha şiiri vardı adını unuttum okuduğum büyük şairdi. Benim için ideolojik değil bu edebiyat yönü daha kiymetliydi her zaman.
Tâbi bence memleketin en büyük şairi kuşkusuz Orhan Velidir o başka... Fakat Sezai abi, bizim geçmişimizin şairi olarak elbette önemli ve değerli biridir. Aslında ben en çok onu kendisine verilen Cumhurbaşkanlığı ödülünü reddettiğinde çok taktir ettim. Her ne kadar onun talebesi olduğunu ve onun üzerinden reklam yapanların koşarak o ödülü almaları tuhafıma gitse de. Sahi acaba o ne düşünmüştür. Kesin küfretmiştir. En azından ben olsam ederdim.
Sezai abinin Türkçe'yi kullanırken klâsik ve modern dilin kelime ve kavramlarını hiç kasmadan kullandığını görürüz o bu yönüyle cumhuriyetin "Yeni Türkçe" nin gelişiminde etkili olduğu kanaatindeyim. Özellikle İslamcı, koyu dindar ve geleneksel çevrelerin modern Türkçeyi içselleştirmesinde etkili olduğu kanaatindeyim. He tabii Necip Fazıl bu işin öncüsüdür ama Sezai abi de bu işlevi görmüştür. Bu bakımdın Cumhuriyetin en büyük reformu olan yeni dile hizmet etmiştir diyebiliriz. Yeni dil malumunuz sadece bir harf devrimi değildir.Ha babam harf devrimine takanlar var o nedenle bir not da düşeyim...
Neysi işte Sezai abi, hayatı boyunca kendi katı ideolojik ve siyasal duruşunu devam ettirdi. Dediğim gibi bunun pek çok psikolojik, sosyal ve siyasal sebepleri olmalı. Değişmemek çok büyük bir marifet değil. Fakat ve elbette değişmekte bir marifet değil. Elbette ve tabi ki o kendi savunduğu ilkeleri korudu bu önemliydi. Keşke biraz da değişseydi. Belki değişmiştir benim haberim olmadı...
Neyse işte Sezai Karakoç her ideolojik, siyasalveya dini bilinçle şekillenen tarih anlatısında yerini alacak bir efsanevi karaktere dönüşecektir; edebiyatçı kimliğinden daha çok... He bir de unutulup gidenler var. Ben genel de unutulanların ve hatırlanmayanların daha değerli olduğunu düşünürüm. Şimdi kim bilir nerede yeni edebiyat, sanat ve elbette bilimsel çalışma yapıp ve asla adını bilmeyeceğimiz insanlar yaşıyor...
Sezai Abiye Allah rahmet etsin. Biz gençtik ve onun güzel şiirlerini, anadoluya sahip çıkma ve buradan da ümmete sahip çıkma serüvenini öğrendik. Ne kadar faydalı bilemiyorum, ben şahsen artık insana sahip çıkmak gerektiğini düşünen biri olarak...
Anadolu'dan başlayıp bütün coğrafyaya yayılan umudunu çağrıştıran şu dizeleri yazayım da bitireyi yazımı...
Yıllar geçti sapan ölümsüz iz bıraktı toprakta
Yıldızlara uzanıp hep seni sordum gece yarılarında
Çatı katlarında bodrum katlarında
Gölgendi gecemi aydınlatan eşsiz lamba
Hep Kanlıca'da Emirgan'da
Kandilli'nin kurşuni şafaklarında
Seninle söyleşip durdum bir ömrün baharında yazında
Şimdi onun birdenbire gelen sonbaharında
Sana geldim ayaklarına kapanmaya geldim
Af dilemeye geldim affa layık olmasam da
Ey çagdas Kudüs (Meryem)
Ey şiirini gönlünde taşıyan Mısır (Züleyha)
Ey ipeklere yumuşaklık bağışlayan merhametin kalbi
Sevgili
En sevgili
Ey sevgili
Uzatma dünya sürgünümü benim

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Anlatsana bir kasiyerin başından geçen hikayeleri yiyorsa!

Hep anlatacağım bir masalım vardır. Bir sekilde masallar hikayeler uydurabilirim, hiç durmadan. Siz bilmezsiniz ama ben masallar dinleyerek büyümüş bir çocuktum. İnsanın mahalle mektebinden mezun bir büyükannesi olunca, okuduğu Osmanlıca hikayelerinden inanılmaz kahramanlar kalır aklınızda. Sanmayın bunlar cenk masalları… Hayır, bunlar basbayağı Ali Baba ve Kırk Haramiler gibi Acem, Arap masalları. Mesala Dede Korkut’tan Tepegöz hikayesini, ben ilk kez büyükannemden dinledim.  O, Latin alfabesi bilmediği içinse mektebe gitmiş; okuma- yazmayı öğrenmiş. Biz torunlarına kitap getirir yahut bir yerlerden eline geçmiş kağıt, takvim yaprakları okuturdu. Demek istediğim o masallar güzeldi…   Ben ilk hikayemi ilkokul üçüncü sınıfta yazdım. En son hikayemi ise geçenlerde bir kağıt üzerine iliştirdim ama şu anda kağıdı bulamıyorum. Yeri gelmişken şunu da söyleyeyim, hikaye yazmakta pek iyi olduğum söylenemez. Kurgu sorunlarım var. Sonra karakterlerin birbirinden faklı dünyalarını aktarm

Pis Bir roman yazmak: Üçücü bölüm Ana karakterden sonraki ölü

Hep pis bir roman yazmak istedim. Ne kadardır düşünüyorum tam olarak bilmiyorum ama bayağı bir zaman geçti üzerinden. İğrenç bir şeyin romanını yazmak, içimdeki pisliği çıkarıp atmak için bir araç sanki. Hepimizin içinde bir pislik var. İğrençlik, kokuşmuşluk. Aldığım notlardan birinde; umum tuvaletin alafranga taşının kenarlarına sıçramış sidik ve dışkı artıklarının biriktiği yerin tam ortasına bırakılmış bok yığının bir psikopat tarafından, ağzından salyalar akarak onu yalamasını anlatan ve o boku yiyinci de süper kahraman olduğunu hayal ettiren bir gerilim ve macera romanı yazmaya dair metinler vardı. Fakat bu pis bir roman olmayacaktı vazgeçtim. Ya da bir hastahane müdürünün morgda ölülerin tırnaklarını kesip onlarla koleksiyon yaptığını... Aslında bu harika bir fikirdi. Şimdiye kadar hiç bir hikaye ve romanda böyle bir karaktere rastlamadım. Fakat bir hastane müdürünün bu kadar psikopat olmasının ve bunun bir roman olarak bestseller olması halinde yakalayacağım şöhretin ardından;

Aşı etkinliği nedir?

  Aşı etkinliği nedir? Aşı etkinliği, bir klinik araştırmada aşı olan bir grup insanda bir hastalıktaki azalma yüzdesidir. Aşının etkinliğinden farklıdır ve aşının klinik deneyler dışında toplumdaki kişilere verildiğinde ne kadar iyi çalıştığını ölçer. Tüm yeni aşılar, ne kadar iyi çalıştıklarını test etmek için klinik denemelere tabi tutulur. Bir aşı adayının geliştiricileri, klinik araştırma çalışma protokollerinde genellikle denemelerinin ana hedeflerini belirler. Bu hedeflere birincil uç noktalar denir. Şu anda geliştirilmekte olan birçok deneysel COVID-19 aşısı için birincil son noktalar, yeni semptomatik COVID-19 vakalarını önlemeye odaklanmaktadır. Bilim adamları, bir aşı adayının ne kadar iyi çalıştığını, plasebo alan grup ile deneysel aşıyı alan grup arasındaki yeni hastalık vakalarındaki farka bakarak hesaplayabilirler. Okumaya devam et: Alaycı düşmanlık kardiyovasküler hastalığa yol açabilir Buna aşı etkinliği denir. Örneğin Pfizer / BioNTech, COVID-19 aşısı için% 95'lik